کم مصرف های خطرناک
ساحل ادب
ادبی-اجتماعی

كم‌مصرف‌هاي خطرناك
جام جم آنلاين: با توجه به مزاياي اقتصادي استفاده از لامپ‌هاي كم‌مصرف پيش‌‌بيني مي‌شود عده بيشتري از مردم به استفاده از لامپ‌هاي كم‌مصرف روي بياورند كه كاملاً طبيعي است، ولي استفاده از اين لامپ‌ها بايد با رعايت ملاحظات و توصيه‌هاي بهداشتي و ايمني باشد كه مردم با رعايت آنها مي‌توانند با خاطري آسوده از اين لامپ‌ها استفاده كنند.

اولين ملاحظه بهداشتي كاربرد لامپ‌هاي كم‌مصرف، انتشار پرتوهاي فرابنفش (UV)‌ از اين لامپ‌هاست كه مقدار پرتوهاي فرابنفش حاصل از اين لامپ‌ها به قدري پايين است كه نمي‌تواند خطري را متوجه سلامت انسان كند. در عين حال رعايت فاصله 30 سانتي‌متر يا بيشتر از اين لامپ‌ها توصيه مي‌شود كه در هر حال بايد رعايت شود.

دومين نكته بهداشتي مورد توجه در مورد لامپ‌ها و هر وسيله برقي ديگر، اثر ميدان‌هاي الكتريكي و مغناطيسي عنوان مي‌شود.

اين ميدان‌ها با حواس انساني قابل درك نيست. ميدان الكتريكي زماني كه يك وسيله برقي را به برق متصل مي‌كنيم، تشكيل مي‌شود حتي اگر آن وسيله برقي خاموش باشد. در اين حالت هرچه ولتاژ بالاتر باشد ميدان الكتريكي ايجاد شده نيز بيشتر است.

ميدان مغناطيسي وقتي ايجاد مي‌شود كه جريان برق در سيستم يا وسيله برقي برقرار شود كه با افزايش ميزان جريان، ميدان مغناطيسي نيز افزايش مي‌يابد بنابراين ميدان‌هاي الكتريكي و مغناطيسي با توجه به شرايط، ممكن است به تنهايي يا همزمان با يكديگر وجود داشته باشد.

مثلاً وقتي يك لامپ به برق متصل مي‌شود، حتي اگر لامپ خاموش باشد، ميدان الكتريكي شكل مي‌گيرد ولي زماني كه لامپ را روشن مي‌كنيد برقراري جريان، يك ميدان مغناطيسي نيز ايجاد خواهد كرد بنابراين مانند همه وسايل برق خانگي، لامپ‌هاي كم‌مصرف نيز داراي ميدان الكتريكي و مغناطيسي هستند كه در اين خصوص نيز اعلام مي‌شود ميدان‌هاي ايجاد شده در فاصله 20 سانتي‌متري از لامپ‌هاي كم‌مصرف، استاندارد است.

سومين موضوع كه در زمينه كاربرد اين لامپ‌ها بايد مورد توجه قرار گيرد و رعايت آن مورد توصيه و تاكيد وزارت بهداشت است، نحوه اقدام در زمان پايان عمر يا شكستن اين لامپ‌هاست كه به دليل وجود مقدار اندك ماده خطرناك جيوه در اين لامپ‌هاست.

تا زماني كه اين لامپ‌ها نشكند اين جيوه كه مقدار آن به اندازه پوشش نوك يك قلم ذكر شده، هيچ خطري براي كاربران ندارد، در مواقعي كه لامپ‌هاي كم‌مصرف داخل خانه مي‌شكند بايد مراقب بود تا بدون هيچ‌گونه اثر سوئي بقاياي اين لامپ‌ها جمع‌آوري و دفع شود.

بر اين اساس به افراد خانواده توصيه مي‌شود از اتاقي كه لامپ داخل آن شكسته است خارج شوند و مواظب باشند كه روي قطعات شكسته لامپ پا نگذارند، قبل از پاكسازي اتاق به مدت 15 دقيقه پنجره‌ها را باز بگذاريد تا بخارهاي جيوه از اتاق خارج شود و در صورتي كه اتاق داراي سيستم تهويه مركزي است آن را خاموش كنيد، به هيچ وجه از جاروبرقي براي تميز كردن بقاياي لامپ شكسته استفاده نكنيد، چون بخارهاي جيوه را در فضا پخش مي‌كند و جارو نيز آلوده مي‌شود، يك دستكش يكبار مصرف بپوشيد تا از تماس مستقيم با بقاياي شكسته لامپ و بريدن دست‌ها، جلوگيري شود، با دو تكه مقواي نازك بقاياي لامپ شكسته را به طور كامل با احتياط جمع كنيد، با يك پارچه مرطوب خرده‌هاي شيشه يا پودر باقي‌مانده را تميز كنيد تا همه بقاياي لامپ تميز شود، قطعات و بقاياي لامپ شكسته و اشيايي را كه براي تميز كردن مورد استفاده قرار گرفته است داخل يك ظرف شيشه‌اي يا پلاستيكي بريزيد و در آن را محكم ببنديد و به مامور جمع‌آوري پسماند تحويل دهيد، پس از اتمام كار دست‌هاي خود را با آب و صابون بشوييد.(جام جم)

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : جمعه 7 مرداد 1391برچسب:, :: 10:29 :: توسط : زرین

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ساحل ادب و آدرس samiapoor.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





انجمن وبلاگ نویسان جهرم