نقاط ضعف:
شديدترين و مهم ترين اشكال املاي دانش آموزان « نشناختن صدا و حروف » است . حروف الفبا نشانه هاي قراردادي صداها مي باشند و مهم ترين شرط آموختن حروف و شكل صداها ، صداشناسي و صوت آموزي است .
ساير اشكالات ديگر از نوع ديداري ، شنيداري ، و دقت در آموزش هستند .
یکی از نقاط ضعف دانش آموزان در ادبیات فارسی ،نارسا نویسی است.
کاستي هاي نوشتن با دست ، از قبيل کج نويسي يا راست نويسي بيش از حد ، نامرتب نويسي و فاصله گذاري
بيش از حد و کمرنگ نويسي را نارسا نويسي يا بد خطي مي گويند .
معاني كامل و دقيق را نمي توان با خطي ناقص و املايي نادرست به خواننده القا كرد ؛ چنانكه هنوز هم بسياري از افراد از نارسايي الفاظ مي نالند و مدعي هستند كه براي بيان مطالب خود الفاظي دقيق نمي توانند جست- و الفاظي هم كه مي جويند ، طاقت كشيدن بار سنگين معاني را ندارند.
عناصر گويشی نوشتاری در بسياری موارد با همديگر اختلاف دارند . املای يک کلمه ، مشکل تر از خواندن آن است . در واقع در خواندن نشانه های زيادی وجود دارد که خواننده را در بازشناسی کلمه کمک می کند . مثلاً خود متن ، علائم صوتی ، تجزيه و بخش کردن کلمه و شکل کلی کلمه ، آن شاگردانی به خوبی از عهده ی اين نوشتن بر می آيند که املای کلمات را تنها به ياری حافظه نياموخته باشند ، بلکه قوانين خط و ترکيب هر حرف را نيز بدانند.
نظرات شما عزیزان: