روش هاي اصلاح نارسانويسي :
1- آموزش خط تحريري زير نظر معلم کلاس انجام شود ، ...
2- معلمان از دادن تکاليف زياد در منزل خودداري کنند و دانش آموزان خوش خط را تشويق کنند
3- هنگام تمرين خط با دانش آموزان ، از دادن تمرينات طولاني خودداري شود و دانش آموزان از کار با وسايل نامناسب مانند مداد کوتاه و کاغذ بدون خط منع شوند .
خط که اولين صحنه ي مواجهه ي کودک با دنياي يادگيري نظام مند است ، نقش بسيار مهم و تعيين کننده در بازسازي ذائقه ي« زيبا شناختي» دارد.
آموزش املاي كلمات بهتر است با روشهاي متعدد و متنوع انجام شود و تنها به رونويسي و ديكته گفتن اكتفا نگردد .
بسياري از آموزگاران مي پندارند كه تنها روش آموختن املاي كلمات ، مشق نويسي از روي كتاب و نوشتن ديكته از هر درس است ، ولي هيچ يك از اين دو راه نمي تواند روش مفيدي باشد چون اولي فقط به تمرين و تكرار طوطي وار تكيه مي كند و دومي بر حافظه .
« مهارت املانويسي ، به معني توانايي جانشين کردن صحيح صورت نوشتاري حروف ، کلمه ها و جمله ها به جاي صورت آوايي آن هاست.» ( احمد پور ، 83 : 109 )
« يکي از راه هاي آموزش املاي صحيح کلمات، داشتن شيوه ي خط فارسي است که مي توان با مراجعه به کتاب هاي آيين نگارش ، ريزه کاري ها و دقايق آن را آموخت .» ( روش تدريس فارسي ابتدايي ، ص 159 )
هر اندازه خط دقيق تر و صحيح تر و کامل تر باشد . بهتر مي تواند بار معاني را به دوش بکشد و به سر منزل مقصود برساند . معناي کامل و دقيق را نمي توان با خطي ناقص و املايي نادرست به خواننده القا کرد ، «اهميت خط و املا در اين است که بايد بار معاني را که به امانت به وي سپرده اند به مقصد برساند و چيزي نه بر آن بيفزايد و چيزي از آن بکاهد .» ( احمدي بيرجندي ، 1368 : 159 )
مهارت املا نويسی ، به معنی توانايي جانشين کردن صحيح صورت نوشتاری حروف ، کلمه ها و جمله ها به جای صورت آوايي آن هاست
چند راهکار برای آموزش بهتر انشا:
شيوه هاي آموزش انشا
هدف از نگارش انشا اين است كه دانش آموزان بتوانند آنچه را كه مي انديشند و مي خوانند به ديگري بگويند و دلنشين و گيرا بنويسند و در استدلال و توصيف مطالب توانا شوند و نوشته هايشان منطقي ، جالب ، مفهوم و عاري از غلط هاي دستوري و پراكنده گويي باشد .
پرورش قوه ي استدلال ، تفكر و دقت دانش آموزان و وادار كردن آنها به درست ديدن و شنيدن و سپس ديده و شنيده ي خود را به طرز ساده و روشن بيان كردن و نوشتن است كه اين كار از جمله سازي شروع و تا نوشتن مقاله و كسب مهارت در نگارش پيش مي رود .
پايه ي نوشتن درست از همان كلاس اول گذاشته مي شود . دانش آموزان از پايه اول تحصيل مي آموزند كه چگونه منظور خود را در قالب جملات درست بيان كنند ؛ در پايه دوم علاوه بر جمله سازي ، تكميل جمله هاي ناقص ، منظم سازي جملات در هم ريخته ، جور كردن گروه كلمات ، تمرين پرسش و پاسخ ، تغيير كلمات جمله ، جمله سازي با تصوير و ... آشنا مي شوند . از كلاس سوم نوشتن انشا عملاً آغاز مي شود و دانش آموزان اول به صورت شفاهي طراحي مي كنند بعد به صورت كتبي .
يكي از شرايط نوشتن انشا ، تسلط و مهارت يافتن در خواندن است ؛ بنابراين براي نوشتن انشا بايد دانش آموزان قبلاً در خواندن مهارت يافته باشند و بتوانند متني را بخوانند و مفهوم اصلي را به زبان خويش بيان كنند .
- در ابتداي آموزش انشا بهتر است انشا در كلاس نوشته شود و معلم انشاها را جمع كند و مانند املا آنها را تصحيح كند در ابتدا معلم موضوعي مناسب را انتخاب كند كه زياد احتياج به تفكر و تعقل نباشد . مثلاً توصيف مسجد ، خيابان ، مدرسه ...
از دانش آموزان بخواهد كه آنچه را كه مي بينند به روي كاغذ نقل كنند . اگر اين هم براي عده اي مشكل بود و ندانستند كه از كجا و به چه ترتيب شروع كنند . معلم مي تواند با توصيف شفاهي سررشته كار را به دست آنان بدهد و راهشان بيندازد .
- معلم موضوعي را به دانش آموزان بدهد و دانش آموزان به نوبت جمله اي در مورد موضوع بگويند و معلم آنها را روي تابلو بنويسد . سپس دانش آموزان مطالب را خودشان مرتب كنند و به صورت انشاء ارائه دهند .
- معلم قصه يا داستاني را به صورت نيمه تمام بخواند و از دانش آموزان بخواهد كه آن داستان را تمام كنند .
- معلم نقاشي را نشان دهد و يا روي تابلو بكشد و از دانش آموزان بخواهد كه هر چيز در تصوير مي بيند براي آن جمله اي بنويسند و جملات را مرتب كنند و به صورت انشاء ارائه داده و در جمع بخوانند .
- معلم انشايي را نوشته و تكثير كند و در اختيار دانش آموزان بگذارد و از آنها بخواهد كه از نظر دستور زبان و نقطه گذاري اصلاح كنند و روي برگ ديگري نوشته و بيايند بخوانند.
- معلم داستاني را براي دانش آموزان بخواند و از آنها بخواهد كه خلاصه داستان را بنويسند و در كلاس بخوانند
- معلم كلماتي را روي تابلو بنويسد و از دانش آموزان بخواهد كه انشايي بنويسند و آن كلمات را در انشاء خود بكار ببرند
- معلم دانش آموزان را گروه گروه كرده و شعري را انتخاب نموده و تكثير كند و در اختيار گروه ها بگذارد تا با كمك يكديگر شعر را به نثر بنويسند .
- گزارش نويسي : از دانش آموزان بخواهيم كه گزارش بازديد يا گردش علمي يا اردو يا تفريح را به صورت گروهي با انفرادي بنويسند
- معلم يك جمله بصورت نيمه تمام به دانش آموزان مي دهد تا دانش آموزان در مورد آن انشاء بنويسند مثلاً اگر شما زمان جنگ در جبهه بوديد .... يا اگر شما روز عاشورا در كربلا بوديد .... .
نظرات شما عزیزان: