تجزیه وتحلیل عروض
ساحل ادب
ادبی-اجتماعی

تجزیه و تحلیل:

نکاتی در مورد املای عروض:

1-    املای عروضی مبتنی بر حروف ملفوظ است، a آن

چه را که می بینیم ودر خط وجود دارد.مثلا در کلمه " در"فتحه ی "د " را می نویسیم:

Darودر کلمه " خواهر" واو معدوله را نا دیده می گیریم زیرا به تلفظ نمی آید :xahar   (خاهر) .

2-    در زبان فارسی هیچ کلمه ای نیست که با مصوت آغاز گردد. در کلماتی مانند "آب " ، "اگر"،

 

 "این " ، " او " وغیره (که ظاهرا به نظر میرسد که با مصوت آغاز شده اند) همواره همزه یی در ابتدا وجود دارد. بدین جهت همزه در زبان فارسی در حکم صامت است :

(آب ab )،( اگرagar) ، (این in)،(اوu)

 

3-" ع" عربی در تلفظ فارسی زبانان در حکم همزه است.

عود   ud                    رعد   rad

 

4-جز در چهار کلمه ی (توto)، (دوdo) ، ( چو cho)، و ( واو عطف  o  در تلفظ شعری)،

 

  واو آخر سایر کلمات از قبیل : دو (فعل امراز دویدن )، رو (فعل امراز رفتن ) ،  جو ، نو  وغیره به صورت ترکیب دو حرفی ow نوشته می شود.

 

5- واو وسط کلمات گاهی به صورت o تلفظ ونوشته می شود .( مثل خود xodوگاهی به صورت owمثل کون kown.

 

6- در کلمات بسیط فارسی هیچ گاه مصوت بلند « ای i» قبل از صامت « یy» قرار نمی گیرد.

پس کلماتی نظیر گیاه و سیاه را چنین می نویسیم seyah، geyah .

 

7- مصوت های بلند به صورت کشیده تلفظ می شوند ، اما اگر  قبل از «نون» واقع شوند و نون ساکن باشد ،نون ساکن از کمیت مصوت بلند قبل از خود می کاهد.

 

 

 

 

روشی ساده برای آموزش درس عروض :

مدرس محترم می تواند از همان ابتدای آموزش درباره ی علم عروض ، ارزش و اهمیت این علم

 

 را با خواندن اشعاری جذاب و زیبا از متون کهن و جدید ، به دانش پژوهان نشان دهد .

 

مرحله به مرحله پیش رفتن می تواند در تداوم یادگیری موثر باشد.

 

-         در بخش قواعد تعیین وزن ، برای آشنا شدن بیشتر دانش آموزان با املای عروض ، مدرس

می تواند از مباحث زبان شناسی استفاده نماید ؛ مثلا واژه ی خواهر ،واج نمای این واژه xwahar   وتلفظ آن xahar است.

-         در بخش تقطیع به ارکان ، قبل از پرداختن  به مبحث مطرح شده  در کتاب ، نوشتن اجزای اصلی که بحور و اوزان از آن ها تشکیل می گردند، در آشنایی دانش آموزان با نظم هجایی این ارکان موثر می باشند.

-         ارکان اصلی 8 رکن است که دو جزء پنج حرفی و شش جزء هم هفت حرفی می باشد :

1-فعولن( u- - )  2- فاعلن( - u- )   3- فاعلاتن ( -u- -  ) 4-مفاعیلن (u- - - )

 

5- مستفعلن  (- - u- )  6- متفاعلن ( u u – u- )   7- مفاعلتن (u   - u u - )

8- مفعولات (- - - u)

هرچند شماره 6و7 در شعر فارسی زیاد کاربرد ندارد و شماره 8 نیز به صورت

 فاعلات – u – u و فاعلن - u  -  به کار رفته است .

-         در بخش اختیارات شاعری ، مدرس می تواند عمده مثال های خویش را از اشعار شاعران سبک خراسانی ، انتخاب کند.

-         در بخش پرکاربردترین شعر فارسی ، مدرس می تواند از بحور متفق الارکان آغاز کند.

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 19 آبان 1392برچسب:, :: 18:58 :: توسط : زرین

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ساحل ادب و آدرس samiapoor.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





انجمن وبلاگ نویسان جهرم