عدالت در کلام علی (ع) وقرآن
ساحل ادب
ادبی-اجتماعی

پدر جان علی (ع)نمونه واسوه ی کامل عدالت است ،

و از گهر بار كلام حضرت علي (ع) است در داد يزدان:

« خدا در وعده هاي خود راستگوست و برتر از آن است كه به بندگان ستم كند، ميان مخلوقات به عدل و داد رفتار كرد و در اجراي احكام، عادلانه فرمان داد ... » (خطبه 185، فراز2)

حضرت علي‌ (ع) فرمايند: « گواهي مي دهيم كه خدا عادل است و دادگر، و دادرسي جدا       كننده ي حق و باطل.» (خطبه 214، فراز1)

در قرآن كريم نيز همانطور كه قبلاً اشاره نموديم، بيش از 41 بار، خداوند را از ستم و بيداد پاك مي داند. از جمله اين آيه ي بسيار گويا و تكان دهنده كه: « ان الله لا يظلم مثقال ذره و ... همانا خدا ستم نكند به سنگيني ذره اي و ... » (سوره نساء، آيه 40)

خداوند در قرآن كريم، بارها انسان را به دادگري دعوت مي فرمايد، و به سوي عدالت هدايت  مي كند، از جمله: « ان الله يامركم ان تودو الامانات الي اهلها و اذا حكمتم بين الانسان ان تحكموا بالعدل ...: همانا خدا فرمانتان دهد كه بازگردانيد امانت ها را به اهل آنها و اگر داوري كنيد ميان مردم آنكه به داد و عدل داوري كنيد ... » (سوره نساء، آيه 58)

چه دليلي بر دادگري خداوند، و پاك دانستن ذات اقدس او از ستم و بيدادگري مي توان يافت، جز كلام حق او، كه خود را از ستم و بيداد، پاك و منزه مي داند:

« ... و ما انا بظلام للعبيد ...: و من ستم كننده و بيدادگر نسبت به بندگان نيستم ...» (سوره ق، آيه 29)



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : جمعه 1 آذر 1392برچسب:, :: 10:42 :: توسط : زرین

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ساحل ادب و آدرس samiapoor.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





انجمن وبلاگ نویسان جهرم